مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45857 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

فلسفه تعد د زوجات پيامبر ( ص ) و ائمه ( ع ) چيست ؟
اولاً، تعد د زوجات در آن زمان امري بسيار عادي و متعارف و مطابق فرهنگ آن روز بوده و مربوط به همه جامعه بوده و عكس آن امري غيرمتعارف به حساب مي آمده ، امروزه در عربستان همان فرهنگ رايج است وايجاد هيچ مشكلي نيز نمي نمايد .در مساله تعد د زوجات فلسفه هاي متعد دي وجود دارد كه در ذيل به برخي از آنها اشاره مي شود وتحقيق بيشتر را با معرفي منابعي به خودتان مي گذاريم : فلسفه تعدد زوجات : مساله تعدد زوجات يكي از احكام بسيار بااهميت وارزشمند از نظر اجتماعي و نظام خانوادگي دراسلام است . درقرون پيشين مستشرقين و اسلام شناسان غربي اين مساله را براسلام خرده مي گرفتند . اما تحقيقات اخير و واقعيات و رخدادهاي اجتماعي قرن ما اهميت اين حكم را به آنان ثابت كرد به طوري كه اند يشمنداني چون برنارد شا و جان ديون پورت گوستاد لوبون و ... در اين رابطه از د ر تحسين آمدند و به حكمت آن گواهي دادند .زيرا . 1 : آمارهاي موجود درسطح جهان نشان مي دهد ميزان تولد دختر غالبا بيش ازپسر مي باشد . بنابراين تكيه بر ( ( تك زني ) ) باعث مي شود همواره تعدادي از زنان تا آخر عمر از نعمت ازدواج محروم بمانند و درتجرد و عزوبت به سربرند واين ظلمي فاحش درحق آنان است .2 : در طول تاريخ همواره براثر حوادث و كوارث اجتماعي - مانند جنگ ها - تعداد بيشماري از مردان تلف مي شوند و همسران آنان بي سرپرست مي گردند . طبيعي است كه غالب مردان جوان حاضر به ازدواج باچنين كساني براي اولين بار نيستند . بنابراين اگر از نظر قانون و نظام اجتماعي اينان نتوانند به عنوان همسر دوم گزينش شوند همواره بدون شوهر خواهند ماند و اين نيز ظلم برآنان است و تنها راه حل آن جواز چند زني باقيود و شرايط خاص است . جالب است بدانيد كه پس از جنگ جهاني دوم در آلمان چند هزار بيوه زن كه سرپرستان خود را در جنگ از دست داده بودند به تظاهرات پرداخته و از كليسا درخواست كردند كه چند همسري را مجاز گرداند . ولي كليسا در برابراين خواست سرسختي نشان داد و همين باعث شد كه پس از آن فساد و بزهكاري در آلمان به شد ت رواج يابد .3 بلوغ جسمي وجنسي دختران معمولا چند ين سال پيش از پسران است و درطول زمان همراه با رشد جمعيت بشري باعث مي شود كه در جامعه تك همسرگرا همواره انبوه كثيري از زنان كه آمادگي و علايق جنسي دارند در برابر مرداني فاقد شعور و درك جنسي قرارداشته و تمايلات جنسي آنان به نحو مشروع ارضا نگردد .4 : از نظر روان شناسي تفاوتي اساسي بين ساختار رواني و گرايش ها و عواطف زن و مرد وجود دارد . روان شناسان معتقدند كه زنان به طور طبيعي ( ( تك شوهرگرا ) ) مي باشند وفطرتا از تنوع همسر گريزانند و خواستار پناه يافتن زير چترحمايت عاطفي و عملي يك مرد مي باشند و تنوع گرايي در زنان نوعي بيماري است . ولي مردان ذاتا تنوع گرا و ( ( چند زن گرا ) ) مي باشند و چنان كه مي دانيد احكام اسلام همه متناسب با نيازهاي واقعي وويژگي ها و خصلت هاي ذاتي انسان ها وضع گرديده است. افزون برآن زنان در ايام معيني قابليت تامين جنسي مردان را ندارند . اكنون بايد پرسيد در برابر اين حقايق چه بايد كرد؟ در اين جا سه راه وجود دارد : الف ) هميشه تعدادي از زنان درمحروميت كامل جنسي به سربرند. ب ) راه و روابط نامشروع و كونيسم جنسي گشوده شود .ج ) به طورمشروع و قانونمند باقيود و شرايطي عادلا نه راه چند همسري گشوده شود . كدام يك ؟ دين مبين اسلام راه سوم كه حكيمانه ترين و بهترين راه است را گشوده و اجازه چند زني را تنها به مرداني مي دهد كه توانايي كشيدن بارسنگين آن را به نحو عادلا نه داشته باشند ودستورات اكيدي در اين زمينه براي آنان وضع نموده است و اين نه تنها به ضرر زنان نيست بلكه درواقع بيشتر براي تامين مصالح و منافع آنان است . در اين جا ممكن است سوالي ديگر پد يد آيد و آن اينكه چرا چند شوهري مجازنيست ؟ جواب آن است كه : ( 1 ) چنان كه گفتيم اين خلاف طبيعت و روحيات زن مي باشد .( 2 ) بدين وسيله بهداشت و سلامت نسل به خطر مي افتد .( 3 ) شناخت انساب و تميزآنها از بين خواهد رفت . براي آگاهي بيشتر در اين زمينه رجوع كنيد به : 1 ( ( نظام حقوق زن در اسلام ) ) شهيد مطهري 2 ( ( زن در آيينه جلال و جمال ) ) آيه الله جوادي آملي 3 ( ( تفسير الميزان ) ) ج 4 علامه طباطبايي ، در مساله زنان پيغمبر عوامل متعد دي در كار بوده كه بررسي فلسفه هر يك ازآنها، بحث مستقلي مي طلبد . برخي از آنان به خاطر مسلمان شدن ، مورد بي مهري و تذ لل از ناحيه قوم و قبيله و طلاق از سوي همسرخود قرار مي گرفتند . برخي مايل به ازدواج با هر كسي نبودند .هم چنين ازدواج با برخي از آنها، موجب نزديكي پيامبر ( ص ) با قبيله اومي شده و مشكلاتي كه آنان در راه رسالت آن حضرت ايجاد مي كردند مرتفع مي شد و ... اما درباره شبهاتي كه بعضي مطرح مي كنند بايدگفت : الف ) آن حضرت تا سن 25 سالگي در جامعه اي پر از مفاسدهيچ گونه ارتباط جنسي نداشته و در طهارت كامل زيسته است . ب ) اولين ازدواج وي با خديجه چهل ساله بوده و تا زمان حيات وي باهيچ كس ديگر ازدواج نكرده است . بنابراين ازدواج هاي متعد د ايشان همگام با عصر رسالت است و از زماني آغاز مي شود كه غريزه جنسي تدريجاً رو به كاهش مي رود . ج ) شيوه هاي رفتار جنسي آن حضرت باهمسران خود، به گونه اي است كه كاملاً با شيوه انسان هاي شهوتران متفاوت بوده است ؛ مثلاً عايشه كه جوان ترين همسر پيامبر بوده ،مي گويد : ( ( هيچ گاه من عورت او را نديدم و او مرا ند يد ) ) . از طرف ديگر انسان هاي شهوت ران و تنوع طلب معمولاً از ازدواج هاي دايم شانه خالي مي كنند و به كامراني هاي گذرا و آني مي پردازند، در حالي كه چنين چيزي در رفتار پيامبر ( ص ) هرگز مشاهده نشده است. شخصيت پيامبر ( ص ) و شيوه هاي رفتار جنسي و قرايني كه در بالا ذ كر شد، همه و همه نافي صدق اين فرض مي باشد . روشني اين مساله تا آن جا است كه مستشرقين غربي قرن اخير، از اين كه پيشينيان آنها پيامبر ( ص ) را به شهوتراني متهم مي نمودند، پوزش خواسته و خلاف آن را معتقد شد ند و در همين راستا، كتاب هاي متعد دي نگاشته شد؛ از جمله : ( ( عذ ر تقصير به پيشگاه محمد و قرآن ) ) نگاشته : ( ( جان ديون پورت ) ) و . ...براي آگاهي بيشتر در اين رابطه بهتراست به كتاب هاي زير مراجعه فرماييد : 1. فروغ ابد يت ، ج 1 ، ص 158و ج 2 ، ص 528 ( جعفر سبحاني)2. زندگاني حضرت محمد ، صفحات 473 به بعد (رسولي محلاتي )همسران رسول خدا(عقيقي بخشايشي) زنان پيامبر اسلام عماد الدين حسين اصفهاني نسا النبي ( ص ) Tehran . IranPhilosophy Of The Marriages Of The Holy Prophet OfThe 2205 W.O.F.I.S.P.O.Box , Islam اگرپيامبر ( ص ) و يا امامان ( ع ) با زني ازدواج مي كردند گزينش آن با علم غيب نبود؛ چنان كه حضرت نوح(ع) و حضرت لوط (ع) با زناني ازدواج كردند كه در زمره هلاك شدگان قرار گرفتند .بنابراين آينده اي كه هنوزنيامده ، مبناي انتخاب و گزينش همسر براي انبياء (ع) نبوده است. ;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.